Patrimoniu arhitectural ºi cultural
Patrimoniul arhitectural și cultural
(extras din Strategia de Dezvoltare a microregiunii Valea Mostiștei, Cap. II, Pct. 2.1.5)
Judetul Cãlãrași este cunoscut la nivel național și internațional, grație numeroaselor descoperiri fãcute de-a lungul anilor, care au pus în evidențã existența în acest areal a douã dintre cele mai apreciate culturi neolitice (Boian și Gumelnita) și a culturii Coșlogeni, specificã epocii Bronzului.
Nici microregiunea Valea Mostiștei nu duce lipsa de astfel de vestigii arhitectural - culturale.
Dintre acestea menționam urmãtoarele:
A. Monumente din categoria arheologie
Comuna |
Monumente arheologice |
Frãsinet |
Se gaseste situl arheologic Tãriceni, situat în curtea bisericii, în partea de sud a satului, unde au fost identificate cateva fragmente ceramice descoperite pe un promontoriu înalt, mãrginit de douã vãi adânci, aparținând culturii Gumelniþa A2. |
Gurbãnești |
Sat Coțofanca, la N de sat, pe malul drept al Mostiștei, pe o suprafațã de 3,5 ha, așezare Latène (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14547) Sat Gurbãnești, la E de sat, pe terasa lacului Mostiștea, așezare Latène, (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14553) Sat Preasna, la N de sat, pe malul stâng al Mostiștei, sit arheologic, (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14569), compus dintr-o așezare Latène, (Cod LMI 2004 CL-I-m-B-14569.01) și o așezare din Epoca bronzului târziu, (Cod LMI 2004 CL-I-m-B-14569.02) |
Lehliu |
Descoperiri ce atesta locuirea civila in zona Lehliu. Epoca medievalã / sec. IX - X, Aºezarea culturii Dridu de la Lehliu. la 500 m N de satul Lehliu. Epoca medievalã, Epoca modernã / sec. XVIII - XIX Cimitirul de la Lehliu - "Cimitirul pãrãsit". în partea de E a satului Lehliu Epoca medievalã, Preistorie: Aºezarea preistoricã de la Lehliu. pe partea dreaptã a vãii Profira, la 200 S de digul care formeazã balta Lehliu II Epoca medievalã, Epoca migraþiilor / sec. al IV-lea Aºezarea medievalã de la Lehliu. la 200 m S de digul care formeazã Balta Lehliu II Epoca migraþiilor / sec. al IV-lea Aºezarea de secol IV p.Chr. de la Lehliu (2). la 1,5 km S de satul Lehliu Epoca migraþiilor, Epoca medievalã / sec. al IV-lea, sec. XVIII - XIX Aºezarea de secol IV p.Chr. de la Lehliu (1). la 1 km S de satul Lehliu Epoca medievalã / sec. XVIII - XIX. Aºezarea medievalã de la Lehliu. la 1,5 km sud de satul Lehliu Epoca medievalã, Epoca bronzului / sec. IX - X Aºezarea de epoca bronzului de la Lehliu. La 100 m N de ºoseaua naþionalã Bucureºti- Constanþa, pe partea stângã a vãii Profira |
Sãrulești |
Au fost identificate, în punctul Mãgureni, la Sud-vest de sat, în cotul pe care îl face Mostiºtea în dreptul satului, fragmente ceramice provenind din vase eneolitice aparþinând culturii Gumelniþa A2. Descoperirea lor la 0.60 - 0.80 m, sub solul actual, în amestec cu fragmente de chirpici ºi porþiuni de vatrã nu exclude posibilitatea ca aºezarea de pe tell-ul de la sud-est de satul Mãgureni sã se fi extins, în anumite perioade ºi pe malul râului. |
Tãmãdãu Mare |
Satul Șeinoiu, în zona "Movila din cimitir" a fost descoperitã și cercetatã o asezare tip Tell datând din eneolitic, cultura Gumelnita. În nivelul Gumelniþa B1, a fost descoperitã o locuinþã incendiatã, care se prezintã sub forma unei mase de chirpici ars, cu dimensiunile de 4x3 m. În colþul de est al locuinþei se gãsea vatra rectangularã cu colþurile uºor rotunjite ºi dimensiunile de 0.90x1.00 m. Aceasta nu beneficia de gardinã. Fragmentele de chirpici purtau urme de crengi, ceea ce denotã cã tehnica de construcþie folositã a fost paianta. Podeaua era realizatã din lut bãtãtorit. Dintre resturile locuinþei au fost scoase mai multe vase sparte pe loc (pl. IV/2-4), unelte de silex ºi o râºniþã descoperitã în imediata apropiere a vetrei. Colþul estic al locuinþei era tãiat de o groapã Laténe. De altfel, foarte aproape de suprafaþã au fost descoperite fragmente ceramice Laténe, perioadã cãreia îi pot fi atribuite ºi alte douã gropi post gumelniþene. ªi în nivelul Gumelniþa A2, a fost descoperitã o locuinþã incendiatã cu suprafaþa de 5.20 x 4.10 m2. Aceasta se prezenta sub forma unei mase de chirpici cu grosime de 0.60 m. Chirpiciul purta urme de nuiele, crengi mai groase ºi "scânduri". Deasupra distrugerii au fost depuse câteva vase întregi ºi câteva greutãþi de lut care provin, probabil, de la un rãzboi de þesut. De pe podeaua locuinþei, realizatã din lut bãtãtorit, a fost recoltat un bogat material ceramic (pl. IV/1), unelte de silex, oase de animale domestice ºi sãlbatice. Planul ºi dimensiunile locuinþei sunt delimitate de un ºãnþuleþ întrerupt numai în dreptul intrãrii, lat de 0.20/0.25 m ºi adânc de 0.25/0.30 m, pe care autorul sãpãturilor îl numeºte "ºanþ de delimitare a pereþilor", probabil un ºanþ de fundaþie (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14581) Sat Tãmãdãu Mare, la 2 km SE de comunã în zona "Valea Cãlugãreascã", așezare Latène (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14582) |
Valea Argovei |
Sat Lunca, așezare neoliticã la 800 m NV de sat, pe terasa lacului Frãsinet (fost Obilești) (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14556) Sat Lunca, în punctul "Pe coastã", la 500 m de sat pe pe malul drept al terasei înalte a râului Mostiștea, așezare datatã în sec. IV - III a. Chr., Latène (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14557) Sat Lunca, în punctul "La grãdini", pe malul de V al lacului Frãsinet, sit arheologic, care cuprinde o necropolã de incinerație (Cod LMI 2004 CL-I-m- B-14558.01), datat sec. IX a. Chr., Hallstatt timpuriu și o așezare datatã mileniul V a. Chr., Neolitic, cultura Boian, faza Bolintineanu (Cod LMI 2004 CL-I-m-B-14558.02) Sat Siliștea, pe insula Dealul Beci se aflã ruinele curții brâncovenești de la Obilești datate în sec. XVIII (Cod LMI 2004 CL-I-m-B-14578), neidentificate pânã în prezent Sat Vlãdiceasca, la SV de sat în zona "Gherghelãul Mic", ostrov inundat în mijlocul lacului Frãsinet - sit arheologic tip tell (Cod LMI 2004 CL-I-s-B- 14591) care cuprinde o așezare din epoca Latène (Cod LMI 2004 CL-I-m-B- 14591.01), o așezare din perioada eneoliticã, cultura Gumelnița (Cod LMI 2004 CL-I-m-B-14591.02) și o așezare din epoca neoliticã, cultura Boian (Cod LMI 2004 CL-I-m-B-14591.03) În satul Lunca au fost descoperite fragmente ceramice descoperite pe plajã. Decorul ºi formele care au putut fi reconstituite sunt tipice pentru faza A2, a
|
|
Culturii Gumelniþa. Astfel, au fost identificate castroane ºi strãchini cu decor barbotinat, excizat ºi incizat. În Vlãdiceasca, în sudul satului a fost identificatã o locuințã geto-dacã, orientatã sud est - nord vest, de forma unui paralelogram. În colþul de est se aflã o groapã cilindricã conþinând în majoritate ceramicã ºi silexuri specifice culturii Gumelniþa. |
B. Monumente din categoria arhitectura identificate în teritoriu
Comuna |
Tip monument arhitecturã |
Sohatu |
Sat Sohatu, Biserica "Schimbarea la Fațã", construitã în anul 1848 (Cod LMI 2004 CL-II-m-B-14718) |
Valea Argovei |
Sat Siliștea, între satul Dãnești și comuna Lupșanu, pe valea pârâului Argova, Casã boiereascã construitã în sec. XVIII (Cod LMI 2004 CL-IIm-B- 14717) |
Tãmãdãu Mare |
Sat Tãmãdãu Mic, Biserica "Sf. 40 de Mucenici", construitã în anul 1810, reparatã în anul 1890 (Cod LMI 2004 CL-II-m-B-14721) Muzeul Alexandru Odobescu - sat Cãlãreți |
Frãsinet |
Sat Tãriceni, Biserica "Sf. Ierarh Nicolae", construitã între anii 1832-1834 (Cod LMI 2004 CL-IIm-B-14722) |
Gurbãnești |
Sat Codreni - Câmpia Bãrãganului/râul Mostiștea - Schitul "Codreni" - bisericã din 1678. Schitul este actualmente acoperit de apele acumulãrii Mostiștea (la aproximativ 10 m adancime). A fost construit in anul 1678 și era compus din bisericã, chilii, turn clopotnițã, zid de incintã. |
Ileana |
Sat Arțari - Câmpia Bãrãganului/râul Vânata - Biserica din 1875 |
Mânãstirea |
Sat Coconi - Piscul Coconi - mormintele feudale Biserica "Sf. Dumitru" - ctitoritã de domnitorul Matei Basarab, din 1648 Situl arheologic de la Sultana - așezare neoliticã Casa memorialã Alexandru Sahia |
C. Monumente din categoria memorial-funerare
Comuna |
Tip monument memorial-funerar |
Ileana |
Sat Arțari, la 1,2 km sud-vest de marginea de vest a satului, la 200 m vest de soseaua Ileana- Artari, în apropierea unei stații de irigații, se afla o Cruce de piatrã, monument din sec. XIX (Cod LMI 2004 CL-IV-m-B-14726) |
Gurbãnești |
Sat Preasna, Cruce de hotar datatã sec. XIX (Cod LMI 2004 CL-IVm- B- 14748) |
Sohatu |
Sat Progresu, în curtea bisericii, Cruce de piatrã datatã 1840 (Cod LMI 2004 CL-IV-m-B-14749) |
Tãmãdãu Mare |
Sat Dârvari, Lângã bisericã, Cruce de piatrã datatã 1728 (Cod LMI 2004 CL-IV-m-B-14736) |
Valea Argovei |
Sat Lunca, la V de sat, punctul "Malul Bãtãliei", locul luptei de la Obilești din rãzboiul ruso-turc din 1806-1812 (Cod LMI 2004 CL-IV-s-B-14741) Sat Ostrovu, Cruce de piatrã datatã 1651 (Cod LMI 2004 CL-IV-m-B- 14745), neidentificatã pânã în prezent. |
Ocupații tradiționale la nivelul teritoriului Valea Argovei
Cultura plantelor
Dupã cum atestã și cercetãrile arheologice efectuate de-a lungul anilor în regiune, în aceastã parte a țãrii, agricultura a fost una din ocupațiile de bazã ale localnicilor. Din perioada geto-dacilor avem și primele informații scrise despre cultivarea cerealelor în așezãrile de pe
Borcea și Dunãrea de Jos. Astfel, pe baza unor mãrturii ale lui Ptolomeu Arrian aflãm cã în anul 335 î.e.n., oștenii lui Alexandru Macedon, aflați în rãzboi cu geții de la nord de Dunãre, "merserã prin locuri unde holdele de grãu erau îmbelșugate. În felul acesta rãmaserã mai neobservați în înaintarea lor pe mal". Aceste mãrturii sunt întãrite de cercetãrile arheologice efectuate pe Valea Mostiștei unde au fost descoperite numeroase vase ceramice destinate conservarii cerealelor.
Cresterea animalelor
Alãturi de cultivarea plantelor, locuitorii acestei zone s-au ocupat din cele mai îndepãrtate timpuri și cu creșterea animalelor (oi, capre, boi, cai, porci, bivoli) dar și pãsãri de curte (gãini, rațe, gâște, curci etc.). Creșterea animalelor în timpurile strãvechi nu era foarte mult diferitã de actualul mod de creștere a animalelor în gospodãrii. "Astfel, pe timpul iernii, animalele erau adãpostite în construcții speciale, iar geto-dacii se strãduiau sã le asigure furajele necesare. În acest scop, în afara fânului, a paielor de grâu, de orz, de secara și de mei, se mai foloseau ovãzul și probabil nãutul".[1]
În ceea ce privește pãstoritul, au fost identificate douã tipuri de pãstorit: a) pãstoritul local și b) pãstoritul transhumant.
Pescuitul
Condițiile fizico-geografice din zonã au favorizat de-a lungul timpului existența unei faune ihtiologice de o mare bogãție și varietate, faunã care a constituit dintotdeauna o însemnatã sursã de hranã pentru autohtoni. Și în prezent pescuitul este pentru multi dintre locuitorii așezãrilor din teritoriul Valea Mostiștei, o îndeletnicire importantã, peștele fiind marea bogãție a bãlților, lacurilor și apelor curgãtoare din acestã zonã.
Mai mult, în zilele noastre pescuitul a devenit un sport și un mijloc de agrement, ceea ce a fãcut ca zona sã fie renumitã pentru pescuitul sportiv, localitatea Sãrulești, spre exemplu, fiind recunoscutã pe plan internațional pentru Campionatul Mondial de Pescuit Sportiv.
Apicultura
Apicultura este recunoscutã ca îndeletnicire încã de pe vremea lui Herodot: "ținutul de dincolo de Istru e ocupat de albine și din cauza lor nu se poate pãtrunde mai departe".
Creșterea viermilor de mãtase
Deși relativ recentã, creșterea viermilor de mãtase este atestatã în aceastã regiune în secolul al XVIII-lea. Odatã cu dezvoltarea sericiculturii a crescut și numãrul duzilor din localitãțile din teritoriu. Acceleratã poate în mod nerațional în anii regimului comunist (când școlilor și instituțiilor publice li s-au transferat sarcini exprese privind creșterea viermilor de mãtase), sericicultura a înregistrat un regres vizibil în ultimii 20 de ani.
Etnografie
Locuințele
Pânã la jumãtatea secolului al XIX-lea majoritatea locuințelor din zonã erau de tipul "bordeielor semiîngropate" cu o singurã camerã, care aveau la mijloc un stâlp de susținere. Deasupra erau acoperite cu stuf. Se dormea pe jos, pe preșuri confecționate din pãr de caprã. Locuințele de suprafațã au apãrut și ele încã din secolul al XVII-lea, dovadã stând numeroase zapise pentru vânzarea unor case din partea locului.
Una dintre tehnicile de construcție cel mai des folositã au fost pânã la începutul secolului nostru a fost cea a "gradelelor", prin care atât pereții exteriori cât și cei interiori sunt executați din împletiturã de nuiele de salcie și paie consolidate apoi cu pãmânt bulgãrit. Astãzi aceastã tehnicã mai este folositã doar rareori, la construirea anexelor gospodãrești.
Dupã primul rãzboi mondial, casele încep sã fie construite din paiantã sau gard, pereții fiind realizați din proptele verticale de salcâm, unite prin lanți de salcie între care se bãteau în cuie șipci de brad. Toatã aceastã structurã era apoi bine umplutã cu pãmânt amestecat cu pleavã
și paie lungi de grâu. De regulã, casele astfel construite sunt prevãzute cu prispe laterale de dimensiuni mici, fãcute pentru a proteja pereții de igrasie. Fațada are o prispã mare, închisã cu un fel de cerdac de lemn, numit "parmaluc" la marginea cãruia sunt înfipți popici de lemn care sprijinã tavanul.
Dupã 1944 cele mai multe case sunt fãcute din chirpici sau tule, blocuri paralelipipedice din pãmânt amestecat cu pleavã și paie de grâu, care se realizau în tipare, dupã ce pasta rezultatã era bine frãmântatã. Legatura între ele se fãcea cu "mocioleta" de pãmânt galben și pleavã.
Familiile mai înstãrite au folosit încã de la începutul secolului al XIX-lea cãrãmida în construirea caselor. Dar odatã cu construirea la Cãlãrași a Intreprinderii de prefabricate din beton, dupã 1970, locul cãrãmizii în construcții a fost luat de B.C.A.
În ceea ce privește suprastructura amplasatã pe pereți, pentru podirea camerelor și realizarea șarpantei (planșee, grinzi, cãpriori), aceste elemente erau construite din lemn de brad, în multe cazuri, mai ales pntru tavane, folosindu-se și stuful. Odatã cu pãtrunderea noilor materiale de construcții se schimbã tot mai pregnant atât aspectul exterior cât și cel interior al locuințelor. Cu toate acestea, casele tradiționale ar putea reprezenta un punct de atracție, iar revigorarea meșteșugului de construire a caselor tradiționale ar putea duce la noi construcții de tip ecologic, care sa fie promovate.
Decorurile interioare
În ceea ce privește categoria țesãturilor cu caracter decorativ, acestea au fost considerate de țãranul român ca obiecte de valoare, trecute în foile de zestre și moștenite din generație în generație.
Din categoria așternuturilor de pat amintim "foițele" din in sau bumbac. Decorul lor constã în dungi sau carouri colorate, iar pe latura care este la vedere, se atașeazã o dantelã croșetatã cu model în colțuri. Superioarã foițelor de pat este velința, care era țesutã "lânã în lânã" sau cu urzealã de bumbac și bãtealã de lânã. Se folosesc culori vii, bine armonizate, iar decorul este constituit preponderent din dungi. Macatul de pat are aceleași caracteristici cu ale velinței, dar motivele decorative sunt independente, dispuse din loc în loc, încadrate fiind de un chenar cu margini dințate, uneori simplu, alteori cu o lãțime de cca. 30 cm. În chenar apar motive vegetale sau zoomorfe care se repet.
Lãdarul, este folosit pentru acoperirea lãzii de zestre.
Pernele lungi, denumite așa din cauza lungimii de pânã la 1-1,20 m, erau țesute din lânã, frumos decorate cu motive geometrice și vegetale. Mai târziu au pãtruns pernele lungi învelite în pânzã albã de bumbac cu broderie cu fir alb, realizatã cu acul. Pernele de pat obișnuite sunt mai mici și au tot rol decorativ, învelite în pânzã albã din in sau bumbac. Uneori motivele sunt preluate dupã cele ale ștergarelor, iar motivele sunt preponderent vegetale.
Ramul este cea mai cunoscutã țesaturã de perete folositã în satele din zonã. Are un caracter decorativ deosebit, culorile utilizate fiind armonios îmbinate. Poate avea dantelã realizatã cu croșeta sau ciucuri împletiți. Ele sunt realizate în dimensiuni mari pentru a acoperi un întreg perete.
Ștergarele sunt destinate împodobirii pereților. Dimensiunile lor variazã între 70 cm și 4 metri. Sunt țesute în 2 sau 4 ițe, din bumbac sau borangic.Perdelele pentru ferestre sunt lucrate pe pânzã albã, decorate cu acul sau cu broderie spartã cu fir alb și cu colți decupați în panzã și brodați. Comuna Sohatu era recunoscutã în trecut pentru perdelele produse acolo.
Țesãturile ocazionale sunt legate de ceremonialul nunții, botezului sau înmormântãrii. Cele mai cunoscute sunt ștergarele. Ștergarele de nuntã au un decor mai bogat, ele oferindu-se nuntașilor. Cele pentru înmormântare au un decor mai sobru.
Meșteșuguri traditionale
Torsul si tesutul - sunt inca practicate de femeile din zona rurala. Formele si uneltele stravechi ale industriei casnice textile au persistat pana nu de mult in acesta zona. Tesutul si cusaturile specifice regiunii, adevarate piese de arta populara, in care sunt valorificateornamentele, cromatica si formele traditionale se realizeaza si astazi in unele comune din regiune.
Cusutul, a fost un mestesug casnic frecvent utilizat in gospodariile taranesti, legat nemijlocit de impodobirea pieselor de imbracaminte si a tesaturilor de interior. Legat de tehnica cusutului intalnim si crosetatul. Femeile din aceasta zona realizand foarte frumoase mileuri care sunt amplasate pe obiectele de mobilier din interior.
Prelucrarea lemnului, ridicarea constructiilor, ornamentarea stalpilor si fruntarelorcaselor prin crestare si perforare se facea de catre mesteri specializati.
Prelucrarea fierului se realiza in ateliere de fierarie si erau necesare la repararea atelajelor particulare.
Cojocãritul a fost pânã nu demult nelipsit din satele cãlãrãșene, inclusiv din cele din teritoriul analizat. Marea majoritate a cojocarilor exersând meșteșugul în gospodãrie, în timpul liber, atunci când nu se ocupau de agriculturã și creșterea animalelor. Cojoacele și pieptarele realizate în zonã erau recunoscute pentru frumoasele lor ornamente viu colorate cu motive geometrice și florale.
Incondeiatul ouãlor Pentru sãrbãtoarea Învierii (sãrbãtoarea de Paști) sau de Înãlțare, femeile din aproape toate gospodãriile tãrãnești practicau și încã mai practicã încondeierea ouãlor. Încondeierea se face cu cearã sau prin utilizarea unor frunze de plante.
Obiceiuri tradiționale
În ansamblul culturii populare tradiționale, obiceiurile și datinile sunt adevãrate sãrbãtori populare bogate în cantece, dansuri, poezie și acte mimice și dramatice. La aceste sãrbãtori contribuie toate domeniile folclorului și chiar unele domenii ale artelor populare plastice, ca de pildã costumul și diferite obiecte de recuzitã.
Satul din regiunea Vãii Mostiștei, ca și satul românesc în ansamblul sãu pãstreazã încã obiceiurile familiale legate de naștere, botez, cãsãtorie, înmormântare.
La aceste obiceiuri familiale se mai adaugã și obiceiurile calendaristice, precum:
· obiceiurile de iarnã: colindele de Crãciun și anul nou, Boboteaza și Iordanul;
· obiceiurile de primavarã: sãrbãtorile de Lãsatul Secului, descântatul pomilor, încuratul cailor, Duminica Floriilor, Rusaliile;
· obiceiurile de varã: Drãgaica, Paparudele și Scaloianul;
· obiceiurile de toamnã: sãrbãtoarea recoltei;
Folclorul
Principalele caracteristici ale genurilor muzicale întâlnite în regiune sunt: cântecele de leagãn, cântecele de nuntã, baladele, doinele, bocetele, colindele și cântecele de joc.
La acestea se mai adaugã melodiile instrumentale moștenite încã din vremuri strãvechi de la ciobanii care își purtau turmele de oi prin aceste locuri și intonau cantece la fluier și la caval, instrumente muzicale cu mare rãspindire în zona.
De asemenea, dansul popular reprezintã una din cele mai vechi forme de artã popularã. Ocaziile tradiționale de joc din viața satului le-au reprezentat: hora satului, nunta, botezul, iar mai târziu, balul popular.
Repertoriul jocurilor era foarte bogat, fiind alcãtuit din hore, sârbe și brâuri, fiecare prezentând mai multe variante. La acestea se mai adaugã și tradițiile culturale ale etniei rrome care conviețuiește la nivelul teritoriului. Printre aceștia se regãsesc pãstrãtori ai vechilor cântece lãutãrești țigãnești
[1]Județul Cãlãrași, Istorie-Tradiții- Culturã", Constantin Tudor,1995 ed. Inspectoratul pentru Culturã al Județului Cãlãrași