logo_galvm   logo_leader logo_pndr
 

Patrimoniu arhitectural ºi cultural

 

Patrimoniul arhitectural și cultural

(extras din Strategia de Dezvoltare a microregiunii Valea Mostiștei, Cap. II, Pct. 2.1.5)

Judetul Cãlãrași este cunoscut la nivel național și internațional, grație numeroaselor descoperiri fãcute de-a lungul anilor, care au pus în evidențã existența în acest areal a douã dintre cele mai apreciate culturi neolitice (Boian și Gumelnita) și a culturii Coșlogeni, specificã epocii Bronzului.

Nici microregiunea Valea Mostiștei nu duce lipsa de astfel de vestigii arhitectural - culturale.

Dintre acestea menționam urmãtoarele:

 

A. Monumente din categoria arheologie

Comuna

Monumente arheologice

Frãsinet

Se  gaseste  situl  arheologic  Tãriceni,  situat  în    curtea  bisericii,  în  partea  de

sud    a    satului,    unde    au    fost    identificate    cateva    fragmente    ceramice

descoperite pe un promontoriu înalt, mãrginit de douã vãi adânci, aparținând

culturii Gumelniþa A2.

Gurbãnești

Sat Coțofanca, la N de sat, pe malul drept al Mostiștei, pe o suprafațã de 3,5

ha, așezare Latène (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14547)

Sat Gurbãnești, la E de sat, pe terasa lacului Mostiștea, așezare Latène,

(Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14553)

Sat   Preasna,   la   N   de   sat,   pe   malul   stâng   al   Mostiștei,   sit   arheologic,

(Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14569), compus dintr-o așezare Latène,

(Cod LMI 2004 CL-I-m-B-14569.01) și o așezare din Epoca bronzului târziu,

(Cod LMI 2004 CL-I-m-B-14569.02)

Lehliu

Descoperiri ce atesta locuirea civila in zona Lehliu.

Epoca medievalã / sec. IX - X, Aºezarea culturii Dridu de la Lehliu. la 500 m

N de satul Lehliu.

Epoca  medievalã, Epoca  modernã / sec. XVIII  -  XIX   Cimitirul  de  la  Lehliu  -

"Cimitirul pãrãsit". în partea de E a satului Lehliu

Epoca  medievalã,  Preistorie:   Aºezarea  preistoricã  de  la  Lehliu.  pe  partea

dreaptã a vãii Profira, la 200 S de digul care formeazã balta Lehliu II

Epoca  medievalã, Epoca  migraþiilor / sec. al IV-lea   Aºezarea medievalã  de

la Lehliu. la 200 m S de digul care formeazã Balta Lehliu II

Epoca  migraþiilor  /  sec.  al  IV-lea   Aºezarea  de  secol  IV  p.Chr.  de  la  Lehliu

(2). la 1,5 km S de satul Lehliu

Epoca   migraþiilor,   Epoca   medievalã   /   sec.   al   IV-lea,   sec.   XVIII   -   XIX

Aºezarea de secol IV p.Chr. de la Lehliu (1). la 1 km S de satul Lehliu

Epoca medievalã / sec. XVIII - XIX. Aºezarea medievalã de la Lehliu. la 1,5

km sud de satul Lehliu

Epoca   medievalã,   Epoca   bronzului   /   sec.   IX   -   X   Aºezarea   de   epoca

bronzului   de   la   Lehliu.   La   100   m   N   de   Âºoseaua   naþionalã   Bucureºti-

Constanþa, pe partea stângã a vãii Profira

 

Sãrulești

Au fost identificate, în punctul Mãgureni, la Sud-vest de sat, în cotul pe care

îl  face  Mostiºtea  în  dreptul  satului,  fragmente  ceramice  provenind  din  vase

eneolitice  aparþinând  culturii  Gumelniþa  A2.  Descoperirea  lor  la  0.60  -  0.80

m, sub solul actual, în  amestec cu fragmente de chirpici Âºi  porþiuni de  vatrã

nu  exclude  posibilitatea  ca  aºezarea  de  pe  tell-ul  de  la  sud-est  de  satul

Mãgureni sã se fi extins, în anumite perioade Âºi pe malul râului.

Tãmãdãu

Mare

Satul    Șeinoiu,  în  zona  "Movila  din  cimitir"  a  fost  descoperitã  și  cercetatã  o

asezare tip Tell datând din eneolitic, cultura Gumelnita.

În  nivelul  Gumelniþa  B1,  a  fost  descoperitã  o  locuinþã  incendiatã,  care  se

prezintã  sub  forma  unei  mase  de  chirpici  ars,  cu  dimensiunile  de  4x3  m.  În

colþul   de   est   al   locuinþei   se   gãsea   vatra   rectangularã   cu   colþurile   uºor

rotunjite  Âºi  dimensiunile  de  0.90x1.00  m.  Aceasta  nu  beneficia  de  gardinã.

Fragmentele  de  chirpici  purtau  urme  de  crengi,  ceea  ce  denotã  cã  tehnica

de construcþie folositã a fost paianta.  Podeaua era realizatã din lut bãtãtorit.

Dintre  resturile  locuinþei  au  fost  scoase  mai  multe  vase  sparte  pe  loc  (pl.

IV/2-4), unelte de silex Âºi o râºniþã descoperitã în imediata apropiere a vetrei.

Colþul   estic   al   locuinþei   era   tãiat   de   o   groapã   Laténe.   De   altfel,   foarte

aproape   de   suprafaþã   au   fost   descoperite   fragmente   ceramice   Laténe,

perioadã cãreia îi pot fi atribuite Âºi alte douã gropi post gumelniþene.

ªi   în   nivelul   Gumelniþa   A2,   a   fost   descoperitã   o   locuinþã   incendiatã   cu

suprafaþa de 5.20 x  4.10  m2. Aceasta se  prezenta sub forma unei mase de

chirpici  cu  grosime  de  0.60  m.  Chirpiciul  purta  urme  de  nuiele,  crengi  mai

groase Âºi "scânduri". Deasupra distrugerii au fost depuse câteva vase întregi

ºi câteva greutãþi de lut care provin, probabil, de la un rãzboi de Ã¾esut. De pe

podeaua locuinþei, realizatã din lut bãtãtorit, a fost recoltat un bogat material

ceramic (pl. IV/1), unelte de silex, oase de animale domestice Âºi sãlbatice.

Planul Âºi dimensiunile locuinþei sunt delimitate de un ÂºÃ£nþuleþ întrerupt numai

în dreptul intrãrii, lat de 0.20/0.25 m Âºi adânc de 0.25/0.30 m, pe care autorul

sãpãturilor  îl  numeºte  "ºanþ  de  delimitare  a  pereþilor",  probabil  un  Âºanþ  de

fundaþie (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14581)

Sat  Tãmãdãu  Mare,  la  2  km  SE  de  comunã  în  zona  "Valea  Cãlugãreascã",

așezare Latène (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14582)

Valea

Argovei

Sat  Lunca, așezare  neoliticã la  800 m  NV de sat, pe terasa lacului Frãsinet

(fost Obilești) (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14556)

Sat  Lunca,  în  punctul  "Pe  coastã",  la  500  m  de  sat  pe  pe  malul  drept  al

terasei  înalte  a  râului  Mostiștea,  așezare  datatã  în  sec.  IV   -  III  a.  Chr.,

Latène (Cod LMI 2004 CL-I-s-B-14557)

Sat  Lunca,  în  punctul  "La  grãdini",  pe  malul  de  V  al  lacului  Frãsinet,  sit

arheologic, care cuprinde o necropolã de incinerație (Cod LMI 2004 CL-I-m-

B-14558.01),  datat  sec.  IX  a.  Chr.,  Hallstatt  timpuriu  și  o  așezare  datatã

mileniul  V  a.  Chr.,  Neolitic,  cultura  Boian,  faza  Bolintineanu  (Cod  LMI  2004

CL-I-m-B-14558.02)

Sat  Siliștea,  pe  insula  Dealul  Beci  se  aflã  ruinele  curții  brâncovenești  de  la

Obilești  datate  în  sec.  XVIII  (Cod  LMI  2004  CL-I-m-B-14578),  neidentificate

pânã în prezent

Sat  Vlãdiceasca,  la  SV  de  sat  în  zona  "Gherghelãul  Mic",  ostrov  inundat  în

mijlocul  lacului  Frãsinet  -  sit  arheologic  tip  tell  (Cod  LMI  2004  CL-I-s-B-

14591) care cuprinde o așezare din epoca Latène (Cod LMI 2004 CL-I-m-B-

14591.01),  o  așezare  din  perioada  eneoliticã,  cultura  Gumelnița  (Cod  LMI

2004  CL-I-m-B-14591.02)  și  o  așezare  din  epoca  neoliticã,  cultura  Boian

(Cod LMI 2004 CL-I-m-B-14591.03)

În satul Lunca au fost descoperite fragmente ceramice descoperite pe plajã.

Decorul Âºi formele care au putut fi reconstituite sunt tipice pentru faza A2, a

 

 

 

Culturii  Gumelniþa.  Astfel,  au  fost  identificate  castroane  Âºi  strãchini  cu  decor

barbotinat, excizat Âºi incizat.

În   Vlãdiceasca,   în   sudul   satului   a   fost   identificatã   o   locuințã   geto-dacã, orientatã sud est - nord vest, de forma unui paralelogram. În colþul de est se aflã o groapã cilindricã conþinând în majoritate ceramicã Âºi silexuri specifice culturii Gumelniþa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Monumente din categoria arhitectura identificate în teritoriu

Comuna

Tip monument arhitecturã

Sohatu

Sat  Sohatu,  Biserica  "Schimbarea  la  Fațã",  construitã  în  anul  1848  (Cod

LMI 2004 CL-II-m-B-14718)

Valea

Argovei

Sat   Siliștea,   între   satul   Dãnești   și   comuna   Lupșanu,   pe   valea   pârâului

Argova, Casã boiereascã construitã în sec. XVIII (Cod LMI 2004 CL-IIm-B-

14717)

Tãmãdãu

Mare

Sat  Tãmãdãu  Mic,  Biserica  "Sf.  40  de  Mucenici",  construitã  în  anul  1810,

reparatã în anul 1890 (Cod LMI 2004 CL-II-m-B-14721)

Muzeul Alexandru Odobescu - sat Cãlãreți

Frãsinet

Sat  Tãriceni,  Biserica  "Sf.  Ierarh  Nicolae",  construitã  între  anii  1832-1834

(Cod LMI 2004 CL-IIm-B-14722)

Gurbãnești

Sat  Codreni  -  Câmpia  Bãrãganului/râul  Mostiștea  -  Schitul  "Codreni"  -

bisericã  din  1678.  Schitul  este  actualmente  acoperit  de  apele  acumulãrii

Mostiștea  (la  aproximativ  10  m  adancime).  A  fost  construit  in  anul  1678  și

era compus din bisericã, chilii, turn clopotnițã, zid de incintã.

Ileana

Sat Arțari - Câmpia Bãrãganului/râul Vânata - Biserica din 1875

Mânãstirea

Sat Coconi - Piscul Coconi - mormintele feudale

Biserica "Sf. Dumitru" - ctitoritã de domnitorul Matei Basarab, din 1648

Situl arheologic de la Sultana - așezare neoliticã

Casa memorialã Alexandru Sahia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C. Monumente din categoria memorial-funerare

Comuna

Tip monument memorial-funerar

Ileana

Sat Arțari, la 1,2 km sud-vest de marginea de vest a satului, la 200 m  vest

de  soseaua  Ileana-  Artari,  în  apropierea  unei  stații  de  irigații,  se  afla     o

Cruce de piatrã, monument din   sec. XIX (Cod LMI 2004 CL-IV-m-B-14726)

Gurbãnești

Sat  Preasna,  Cruce  de  hotar  datatã  sec.  XIX  (Cod  LMI  2004  CL-IVm-  B-

14748)

Sohatu

Sat  Progresu,  în  curtea  bisericii,  Cruce  de  piatrã  datatã  1840  (Cod  LMI

2004 CL-IV-m-B-14749)

Tãmãdãu

Mare

Sat  Dârvari,  Lângã  bisericã,  Cruce  de  piatrã  datatã  1728  (Cod  LMI  2004

CL-IV-m-B-14736)

Valea

Argovei

Sat Lunca, la V de sat, punctul "Malul Bãtãliei", locul luptei de la Obilești din

rãzboiul ruso-turc din 1806-1812 (Cod LMI 2004 CL-IV-s-B-14741)

Sat   Ostrovu,   Cruce   de   piatrã   datatã   1651   (Cod   LMI   2004   CL-IV-m-B-

14745), neidentificatã pânã în prezent.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ocupații tradiționale la nivelul teritoriului Valea Argovei

Cultura plantelor

Dupã cum atestã și cercetãrile arheologice efectuate de-a lungul anilor în regiune, în aceastã parte a țãrii, agricultura a fost una din ocupațiile de bazã ale localnicilor. Din perioada geto-dacilor avem și primele informații scrise despre cultivarea cerealelor în așezãrile de pe

Borcea și Dunãrea de Jos. Astfel, pe baza unor mãrturii ale lui Ptolomeu Arrian aflãm cã în anul 335 î.e.n., oștenii lui Alexandru Macedon, aflați în rãzboi cu geții de la nord de Dunãre, "merserã prin locuri unde holdele de grãu erau îmbelșugate. În felul acesta rãmaserã mai neobservați în înaintarea lor pe mal". Aceste mãrturii sunt întãrite de cercetãrile arheologice efectuate pe Valea Mostiștei unde au fost descoperite numeroase vase ceramice destinate conservarii cerealelor.

 

Cresterea animalelor

Alãturi de cultivarea plantelor, locuitorii acestei zone s-au ocupat din cele mai îndepãrtate timpuri și cu creșterea animalelor (oi, capre, boi, cai, porci, bivoli) dar și pãsãri de curte (gãini, rațe, gâște, curci etc.). Creșterea animalelor în timpurile strãvechi nu era foarte mult diferitã de actualul mod de creștere a animalelor în gospodãrii. "Astfel, pe timpul iernii, animalele erau adãpostite în construcții speciale, iar geto-dacii se strãduiau sã le asigure furajele necesare. În acest scop, în afara fânului, a paielor de grâu, de orz, de secara și de mei, se mai foloseau ovãzul și probabil nãutul".[1]

 

În ceea ce privește pãstoritul, au fost identificate douã tipuri de pãstorit: a) pãstoritul local și b) pãstoritul transhumant.

 

Pescuitul

Condițiile fizico-geografice din zonã au favorizat de-a lungul timpului existența unei faune ihtiologice de o mare bogãție și varietate, faunã care a constituit dintotdeauna o însemnatã sursã de hranã pentru autohtoni. Și în prezent pescuitul este pentru multi dintre locuitorii așezãrilor din teritoriul Valea Mostiștei, o îndeletnicire importantã, peștele fiind marea bogãție a bãlților, lacurilor și apelor curgãtoare din acestã zonã.

 

Mai mult, în zilele noastre pescuitul a devenit un sport și un mijloc de agrement, ceea ce a fãcut ca zona sã fie renumitã pentru pescuitul sportiv, localitatea Sãrulești, spre exemplu, fiind recunoscutã pe plan internațional pentru Campionatul Mondial de Pescuit Sportiv.

 

Apicultura

Apicultura este recunoscutã ca îndeletnicire încã de pe vremea lui Herodot: "ținutul de dincolo de Istru e ocupat de albine și din cauza lor nu se poate pãtrunde mai departe".

 

Creșterea viermilor de mãtase

Deși relativ recentã, creșterea viermilor de mãtase este atestatã în aceastã regiune în secolul al XVIII-lea. Odatã cu dezvoltarea sericiculturii a crescut și numãrul duzilor din localitãțile din teritoriu. Acceleratã poate în mod nerațional în anii regimului comunist (când școlilor și instituțiilor publice li s-au transferat sarcini exprese privind creșterea viermilor de mãtase), sericicultura a înregistrat un regres vizibil în ultimii 20 de ani.

 

Etnografie

Locuințele

Pânã la jumãtatea secolului al XIX-lea majoritatea locuințelor din zonã erau de tipul "bordeielor semiîngropate" cu o singurã camerã, care aveau la mijloc un stâlp de susținere. Deasupra erau acoperite cu stuf. Se dormea pe jos, pe preșuri confecționate din pãr de caprã. Locuințele de suprafațã au apãrut și ele încã din secolul al XVII-lea, dovadã stând numeroase zapise pentru vânzarea unor case din partea locului.

Una dintre tehnicile de construcție cel mai des folositã au fost pânã la începutul secolului nostru a fost cea a "gradelelor", prin care atât pereții exteriori cât și cei interiori sunt executați din împletiturã de nuiele de salcie și paie consolidate apoi cu pãmânt bulgãrit. Astãzi aceastã tehnicã mai este folositã doar rareori, la construirea anexelor gospodãrești.

Dupã primul rãzboi mondial, casele încep sã fie construite din paiantã sau gard, pereții fiind realizați din proptele verticale de salcâm, unite prin lanți de salcie între care se bãteau în cuie șipci de brad. Toatã aceastã structurã era apoi bine umplutã cu pãmânt amestecat cu pleavã

și paie lungi de grâu. De regulã, casele astfel construite sunt prevãzute cu prispe laterale de dimensiuni mici, fãcute pentru a proteja pereții de igrasie. Fațada are o prispã mare, închisã cu un fel de cerdac de lemn, numit "parmaluc" la marginea cãruia sunt înfipți popici de lemn care sprijinã tavanul.

Dupã 1944 cele mai multe case sunt fãcute din chirpici sau tule, blocuri paralelipipedice din pãmânt amestecat cu pleavã și paie de grâu, care se realizau în tipare, dupã ce pasta rezultatã era bine frãmântatã. Legatura între ele se fãcea cu "mocioleta" de pãmânt galben și pleavã.

Familiile mai înstãrite au folosit încã de la începutul secolului al XIX-lea cãrãmida în construirea caselor. Dar odatã cu construirea la Cãlãrași a Intreprinderii de prefabricate din beton, dupã 1970, locul cãrãmizii în construcții a fost luat de B.C.A.

În ceea ce privește suprastructura amplasatã pe pereți, pentru podirea camerelor și realizarea șarpantei (planșee, grinzi, cãpriori), aceste elemente erau construite din lemn de brad, în multe cazuri, mai ales pntru tavane, folosindu-se și stuful.  Odatã cu pãtrunderea noilor materiale de construcții se schimbã tot mai pregnant atât aspectul exterior cât și cel interior al locuințelor. Cu toate acestea, casele tradiționale ar putea reprezenta un punct de atracție, iar revigorarea meșteșugului de construire a caselor tradiționale ar putea duce la noi construcții de tip ecologic, care sa fie promovate.

Decorurile interioare

În ceea ce privește categoria țesãturilor cu caracter decorativ, acestea au fost considerate de țãranul român ca obiecte de valoare, trecute în foile de zestre și moștenite din generație în generație.

Din categoria așternuturilor de pat amintim "foițele" din in sau bumbac. Decorul lor constã în dungi sau carouri colorate, iar pe latura care este la vedere, se atașeazã o dantelã croșetatã cu model în colțuri. Superioarã foițelor de pat este velința, care era țesutã "lânã în lânã" sau cu urzealã de bumbac și bãtealã de lânã. Se folosesc culori vii, bine armonizate, iar decorul este constituit preponderent din dungi. Macatul de pat are aceleași caracteristici cu ale velinței, dar motivele decorative sunt independente, dispuse din loc în loc, încadrate fiind de un chenar cu margini dințate, uneori simplu, alteori cu o lãțime de cca. 30 cm. În chenar apar motive vegetale sau zoomorfe care se repet.

Lãdarul, este folosit pentru acoperirea lãzii de zestre.

Pernele lungi, denumite așa din cauza lungimii de pânã la 1-1,20 m, erau țesute din lânã, frumos decorate cu motive geometrice și vegetale. Mai târziu au pãtruns pernele lungi învelite în pânzã albã de bumbac cu broderie cu fir alb, realizatã cu acul. Pernele de pat obișnuite sunt mai mici și au tot rol decorativ, învelite în pânzã albã din in sau bumbac. Uneori motivele sunt preluate dupã cele ale ștergarelor, iar motivele sunt preponderent vegetale. 

Ramul este cea mai cunoscutã țesaturã de perete folositã în satele din zonã. Are un caracter decorativ deosebit, culorile utilizate fiind armonios îmbinate. Poate avea dantelã realizatã cu croșeta sau ciucuri împletiți. Ele sunt realizate în dimensiuni mari pentru a acoperi un întreg perete.

Ștergarele sunt destinate împodobirii pereților. Dimensiunile lor variazã între 70 cm și 4 metri. Sunt țesute în 2 sau 4 ițe, din bumbac sau borangic.Perdelele pentru ferestre sunt lucrate pe pânzã albã, decorate cu acul sau cu broderie spartã cu fir alb și cu colți decupați în panzã și brodați. Comuna Sohatu era recunoscutã în trecut pentru perdelele produse acolo.

Țesãturile ocazionale sunt legate de ceremonialul nunții, botezului sau înmormântãrii. Cele mai cunoscute sunt ștergarele. Ștergarele de nuntã au un decor mai bogat, ele oferindu-se nuntașilor. Cele pentru înmormântare au un decor mai sobru.

Meșteșuguri traditionale

Torsul si tesutul - sunt inca practicate de femeile din zona rurala. Formele si uneltele stravechi ale industriei casnice textile au persistat pana nu de mult in acesta zona. Tesutul si cusaturile specifice regiunii, adevarate piese de arta populara, in care sunt valorificateornamentele, cromatica si formele traditionale se realizeaza si astazi in unele comune din regiune.

Cusutul, a fost un mestesug casnic frecvent utilizat in gospodariile taranesti, legat nemijlocit de impodobirea pieselor de imbracaminte si a tesaturilor de interior. Legat de tehnica cusutului intalnim si crosetatul. Femeile din aceasta zona realizand foarte frumoase mileuri care sunt amplasate pe obiectele de mobilier din interior.

Prelucrarea lemnului, ridicarea constructiilor, ornamentarea stalpilor si fruntarelorcaselor prin crestare si perforare se facea de catre mesteri specializati.

Prelucrarea fierului se realiza in ateliere de fierarie si erau necesare la repararea atelajelor particulare.

Cojocãritul a fost pânã nu demult nelipsit din satele cãlãrãșene, inclusiv din cele din teritoriul analizat. Marea majoritate a cojocarilor exersând meșteșugul în gospodãrie, în timpul liber, atunci când nu se ocupau de agriculturã și creșterea animalelor. Cojoacele și pieptarele realizate în zonã erau recunoscute pentru frumoasele lor ornamente viu colorate cu motive geometrice și florale.

Incondeiatul ouãlor Pentru sãrbãtoarea Învierii (sãrbãtoarea de Paști) sau de Înãlțare, femeile din aproape toate gospodãriile tãrãnești practicau și încã mai practicã încondeierea ouãlor. Încondeierea se face cu cearã sau prin utilizarea unor frunze de plante.

Obiceiuri tradiționale

În ansamblul culturii populare tradiționale, obiceiurile și datinile sunt adevãrate sãrbãtori populare bogate în cantece, dansuri, poezie și acte mimice și dramatice. La aceste sãrbãtori contribuie toate domeniile folclorului și chiar unele domenii ale artelor populare plastice, ca de pildã costumul și diferite obiecte de recuzitã.

Satul din regiunea Vãii Mostiștei, ca și satul românesc în ansamblul sãu pãstreazã încã obiceiurile familiale legate de naștere, botez, cãsãtorie, înmormântare.

 

La aceste obiceiuri familiale se mai adaugã și obiceiurile calendaristice, precum:

·         obiceiurile de iarnã: colindele de Crãciun și anul nou, Boboteaza și Iordanul;

·         obiceiurile de primavarã: sãrbãtorile de Lãsatul Secului, descântatul pomilor, încuratul cailor, Duminica Floriilor, Rusaliile;

·         obiceiurile de varã: Drãgaica, Paparudele și Scaloianul;

·         obiceiurile de toamnã: sãrbãtoarea recoltei;

Folclorul

Principalele caracteristici ale genurilor muzicale întâlnite în regiune sunt: cântecele de leagãn, cântecele de nuntã, baladele, doinele, bocetele, colindele și cântecele de joc.

La acestea se mai adaugã melodiile instrumentale moștenite încã din vremuri strãvechi de la ciobanii care își purtau turmele de oi prin aceste locuri și intonau cantece la fluier și la caval, instrumente muzicale cu mare rãspindire în zona.

De asemenea, dansul popular reprezintã una din cele mai vechi forme de artã popularã. Ocaziile tradiționale de joc din viața satului le-au reprezentat: hora satului, nunta, botezul, iar mai târziu, balul popular.

Repertoriul jocurilor era foarte bogat, fiind alcãtuit din hore, sârbe și brâuri, fiecare prezentând mai multe variante. La acestea se mai adaugã și tradițiile culturale ale etniei rrome care conviețuiește la nivelul teritoriului. Printre aceștia se regãsesc pãstrãtori ai vechilor cântece lãutãrești țigãnești

 



[1]Județul Cãlãrași, Istorie-Tradiții- Culturã", Constantin Tudor,1995 ed. Inspectoratul pentru Culturã al Județului Cãlãrași